Zorgplicht schending hypotheek Advies

15 december 2023

Adviseur Veroordeeld tot kostenbeperking met bijna 50%

15-dec-2023 - Zorgplichtschending - Hypotheek Advies - 43% van kosten vergoed.


Uitspraak Kifid (consument begeleid en vertegenwoordigd door LawNed).

De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden bij geldverstrekkers en dat er een kans was dat de hypotheekaanvraag om die reden zou worden afgewezen. De adviseur heeft de consument hiervoor niet gewaarschuwd en daarmee is hij tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Dit betekent dat hij aansprakelijk is voor de schade als gevolg van deze zorgplichtschending.


De kernvraag in deze zaak is of de adviseur is tekortgeschoten door de hypotheekaanvraag door te zetten, terwijl hij had moeten weten dat die aanvraag weinig kans van slagen had.  Naar het oordeel van de commissie had de adviseur de consument moeten waarschuwen dat de hypotheekaanvraag een lastig verhaal zou worden. Het kifid concludeert: de adviseur had de consument moeten waarschuwen. De adviseur heeft dit niet gedaan en daardoor is hij tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Dit betekent dat hij aansprakelijk is voor de schade als gevolg van deze zorgplichtschending.


door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken