Het Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van bank, verzekeraar, tussenpersoon, vermogensbeheerder of andere financiële dienstverlener. Het Kifid is feitelijk een tribunaal en een alternatief voor de rechter.
Alhoewel het Kifid een laagdrempelig tribunaal is, blijkt het in de praktijk toch erg moeilijk om er zonder juridische bijstand, succes te boeken. De tegenstanders zijn tenslotte veelal zeer ervaren in het procesvoeren en hebben diepe zakken. LawNed beschouwt overigens dat laatste als een groot voordeel: bij winst of een schikking is er tenminste geld! Het gebeurt helaas nog steeds te vaak dat een overwinning op een teleurstelling uit loopt omdat de wederpartij (kleine vermogensbeheerder of tussenpersoon) in een faillissement (is) geraakt!
Het grote voordeel van juridische bijstand is tevens dat het Kifid eerder geneigd is een zitting te houden; zij neemt zaken onder juridische begeleiding serieuzer.
Normaal gesproken is het oordeel van het Kifid bindend en is dan vergelijkbaar met een vonnis van de rechter. Er is zelfs – onder bepaalde voorwaarden – een beroepsmogelijkheid.
Het is echter wel zo dat niet alle financiële dienstverleners (FD) zich als bindend hebben verbonden aan het Kifid. Dat betekent dat zij een uitspraak van het Kifid niet hoeft op te volgen. Banken en verzekeraars staan vrijwel allemaal als bindend in het register van het Kifid. Het zijn vooral tussenpersonen en enkele vermogensbeheerders die als niet-bindend staan geregistreerd. U kunt wel klagen over deze partijen, maar de uitspraak blijft vrijblijvend voor beide partijen.
Als een partij NIET bij het Kifid staat geregistreerd, dan is de organisatie hoogstwaarschijnlijk geen FD of er is sprake van een buitenlandse aanbieder zonder vestiging in Nederland of sprake van een crypto-platform. Dergelijke partijen zijn niet aan te spreken via het Kifid. U bent dan aangewezen op een uitspraak van de burgerrechter.
Het kifid is een soort rechtbank. U kunt daar gratis uw klacht laten beoordelen over een financieel product (bijvoorbeeld verzekering) of financieel advies (beleggingsadvies of vermogensbeheer of advies over verzekering of hypotheek ed). Het kifid kan u uitsluitend informeren over hoe zij werkt en hoe de procedure functioneert. Het kifid moet inhoudelijk neutraal blijven en kan u dus niet inhoudelijk adviseren over uw kwestie. U kunt geen echte hulp van het kifid verwachten.
LawNed adviseert consumenten en procedeert voor consumenten. Dat is op commerciële basis. Dat bekent dat LawNed betaald wil worden voor haar hulp/advies of begeleiding. Er zijn diverse vergoedingsvormen zoals op basis van succes en zelfs no-cure-no-pay. In sommige gevallen rekenen we een starttarief waarvan de hoogte bepaald wordt door de aard van de zaak.
Als u van ons een gratis indicatie wilt ontvangen over hoe wij denken over uw kwestie, dan kunt u alle RELEVANTE documenten aan ons te mailen. Relevante documenten zijn bijvoorbeeld:
Als uw zaak/klacht/kwestie zich leent voor behandeling door het Kifid dan kunt u met advies en regie van LawNed risicoloos procederen, omdat:
LawNed zeer ervaren is in procederen bij het Kifid
LawNed financiële claims en klachten als specialisatie heeft
LawNed werkt op basis met een succes-fee en no-cure-no-pay
Meeste recente zaken van LawNed met een uitspraak (allemaal positief):
zorgplicht tussenpersoon/adviseur
Meer weten over klagen en claimen over financiële-diensten en - producten en de route naar het Kifid? U kunt via onze Webshop gratis onze E-Paper bestellen. U krijgt dan via de email een link om het document gratis en veilig te downloaden.
hier gratis onze E-Paper bestellen
In dit kennisdocument staan tips, aandachtspunten en verwijzingen die u kunt gebruiken wanneer u zelf (zonder professionele hulp) een klacht over een FD hebt en deze klacht wilt indienen bij de financiële dienstverlener en (later) eventueel wilt voorleggen aan het kifid.
Het is goed om te beseffen dat consumenten zonder advocaat kunnen procederen bij het kifid en er geen griffiegelden of andere kosten verschuldigd zijn (behoudens € 500 bij hoger beroep). De titel “Hoe claim ik bij het kifid” suggereert wellicht dat het kifid de verantwoordelijkheid draagt voor de vergoeding, maar zij functioneert uitsluitend als (scheids-)rechter, tribunaal. Als uw claim gehonoreerd wordt dan blijft de FD (gedaagde) verantwoordelijk voor de vergoeding van de toegewezen schade aan de eiser.
Bestel het E-Book hier voor 27 Euro.
(Paul van Straaten)