Boxx beleggers beland in Piramidespel?

18 oktober 2023

Analyse uit 2018 al alarmerend!


Bezorgde beleggers hebben de alarmbellen laten rinkelen na het investeren van bijna 20 miljoen euro in obligaties van Boxx, een bedrijf dat zich toelegt op de verhuur van opslagruimtes. Deze onrust blijkt uit correspondentie die in handen is gekomen van Vastgoedmarkt, afkomstig van de Stichting Obligatiehouders Boxx Obligatieleningen (SOBO). Deze investeerders maken zich ernstige zorgen dat ze hun initiële investering nooit meer zullen terugzien.

De zorgen van de obligatiehouders draaien voornamelijk om de financiële gezondheid van Boxx. Uit de correspondentie met de oprichter en enige bestuurder van Boxx, Erwin Fleer, komt naar voren dat de kosten van de Boxx Groep hoger zijn dan de omzet, wat resulteert in voortdurende druk om externe financiering aan te trekken. Dit gebeurt terwijl er nu al wordt afgeweken van de contractueel vastgelegde rentebepalingen voor de obligatiehouders. In de prospectus wordt gesproken van een 'gegarandeerd rendement van 8,75 procent,' maar dit lijkt momenteel verre van gegarandeerd.

Een ander punt van zorg betreft het ontbreken van goedgekeurde jaarrekeningen voor de jaren 2021 en 2022, samen met het gebrek aan cashflowprognoses. Dit gebrek aan financiële transparantie is een bron van ongerustheid voor de obligatiehouders.

Bovendien hebben verschillende medewerkers bij Boxx hun dienstverband beëindigd of aangekondigd dit binnenkort te zullen doen, wat volgens de obligatiehouders de continuïteit van Boxx Groep ernstig ondermijnt.

Een van de grootste twistpunten betreft de wijze waarop Erwin Fleer omgaat met de ontvangen financiering van geldverstrekkers. Volgens SOBO gebruikt Fleer het geld dat Boxx Groep heeft ontvangen van geldverstrekkers met aandelen om te voldoen aan de behoeften van het bedrijf. Dit wekt argwaan, aangezien het onduidelijk is of dit in het belang van de Boxx Groep als geheel is, of dat het eerder gericht is op het voordeel van de bestuurder zelf. Bovendien riekt dit naar een Piramidespel, waarin normaal gesproken nieuwe toetreders opdraaien voor de verplichtingen aan bestaande geldschieters.


De onenigheid reikt zelfs tot in de bestuurskamer. Er lijkt sprake te zijn van onrust tussen een bestuurder van de drie belangenorganisaties binnen Boxx, waaronder SOBO, en de directeur van Boxx. SOBO beweert dat Fleer heeft gedreigd om het bedrijf failliet te laten gaan als deze bestuurder aanblijft. Dit suggereert een diepgaand conflict, waarbij Fleer lijkt te suggereren dat een faillissement zijn voorkeur heeft boven voortzetting van de huidige situatie.

In reactie op deze dreiging lijkt de betrokken bestuurder bereid te zijn om zijn functie neer te leggen om de communicatie tussen de besturen en Boxx te verbeteren. Dit alles werpt een sombere schaduw over de financiële stabiliteit en de toekomst van Boxx, en beleggers vrezen dat hun substantiële investering in gevaar is. Deze kwestie is een herinnering aan het belang van grondig due diligence-onderzoek en transparante communicatie in investeringsrelaties.


Advies LawNed.
Alhoewel de actuele details onbekend zijn bij LawNed, beschikt zij wel over een uitgebreide eigen analyse uit 2018, waarin misleiding en de onmogelijke financieringsconstructie al duidelijk waren.

Nu anno 2023 lijken er maar een twee oplossingen realistisch die maken dat de obligatiehouders niet met lege handen komen te zitten. Beide leiden tot meer haalbare verplichtingen voor het bedrijf.

LawNed adviseert de obligatiehouders graag op basis van een succes-fee.





door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken