Adwords-account v Google geblokkeerd?

22 september 2023

Google onbereikbaar voor jou en je bedrijf?

In september 2022 werd een onderneemster (van 24 jaar en in haar eerste jaar) plots door Google geblokkeerd. Adverteren via Adwords was suspended zonder dat Google specifiek aangaf wat de reden was. Het bedrijf van de onderneemster was juist vanwege het nieuwe concept erg afhankelijk van promotie en reclame via Adwords.


Een eerste poging van haar juridisch adviseur gaf uitsluitend de algemene reactie als Google takes violations of Google Ads policy very seriously. Your client's account xxx-xxx-xxxx was suspended when our system determined that it was in violation of one or more of our policies"


Een fatsoenlijk verklaring werd niet gegeven. Het duurde tot medio februari 2023 toen gaf Google plots aan dat "after careful review, Google Ads specialists have determined that your client's account is not in violation, and the account has now been reinstated." De juridische druk en uitleg aan Google (niet de Nederlandse vestiging) hebben de onderneemster nog net voor een faillissement weten te behoeden.


Wat was er aan de hand?
De onderneemster runt het bedrijf Sophisticated Agency.  Via
sophisticatedcloset.nl verhuurt zij designer bags; in gewoon Nederlands: de verhuur van hele luxe damestassen. De algoritmen van Google waren niet zo slim en combineerden de lage huurprijzen aan de hoge waarden van de aangeboden goederen. Die veelal duizenden Euro's per stuk waard zijn. Het gaat echter om verhuur en dus zijn de prijzen niet in lijn met de waarden van de goederen. Alle alarmbellen bij Google gingen af, maar de onderneemster bleef 5 maanden in spanning of Google haar beslissing nog zou terugdraaien. Geen email hielp en zelfs service-medewerkers van Adwords konden niets voor haar betekenen. Het kwam van hoger hand...


De oplossing kwam uiteindelijk door een juridisch krachtige brief in goed Engels in een enveloppe met een postzegel te sturen naar het hoofdkantoor van Google in Dublin.|



De onderneemster bezint zich nu op een schade-vergoeding daar ze ook tijdens de feestdagen nauwelijks tassen verhuurde.

Google bedankt!


door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken