Toeristen-belasting NIET voor iedereen

21 september 2023

Toeristenbelasting terugvorderen?

Ben je dit jaar of zelfs vorig jaar in je EIGEN GEMEENTE met vakantie geweest dan heb je recht op teruggave van de toeristenbelasting!
Dat kan aardig oplopen zo ontdekte recent een moeder die een aantal keer per jaar in haar eigen gemeente een huisje boekt voor haar zoon die wegens zijn beperking NIET ver van huis kan gaan. De afgelopen jaren boekte zij een vakantiehuisje aan zee waar hij telkens weer een geweldige vakantie had, maar daarvoor behoorlijk wat kosten maakte. In september 2023 kwam zij er bij toeval achter dat de toeristenbelasting (circa €112,= voor die week) niet verschuldigd was.

Wat blijkt: in de eigen gemeente (niet plaats, maar gemeente waar de plaats in ligt!) is een inwoner GEEN toeristenbelasting verschuldigd. Dit is van toepassing op ALLE gemeenten daar dit landelijk beleid is.


Wilt u hulp met het terugvorderen van de door u betaalde toeristenbelasting, neem dan contact op met LawNed.


door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken