"Ook veelclaimer recht op polis"

Telegraaf • 23 juli 2023

Rechtbijstandsverzekeraar wilde van de klant af...


Wie een rechtsbijstandsverzekering heeft, stapt wellicht wat makkelijker naar de rechter dan wie het allemaal zelf moet betalen. Verzekeraars zitten er echter niet op te wachten dat je om de haverklap juridische bijstand verzoekt. Maar dat betekent nog niet dat zij die verzekering mogen opzeggen. Univé beëindigde de verzekering van een klant die wel héél vaak een beroep op hen deed, maar de verzekeraar wordt teruggefloten door het Kifid.



Jurist Paul van Straaten* stond de klant bij in zijn zaak bij het Kifid, het klachteninstituut voor de financiële sector. De klant had sinds 2014 een rechtsbijstandsverzekering bij Univé. In 2017 krijgt hij voor het eerst een brief over zijn claimgedrag. Wie vaker dan twee keer in een jaar of vier keer in drie jaar een claim indient, krijgt deze brief automatisch. Deze klanten krijgen te horen dat zij vaker dan gemiddeld een beroep doen op de verzekering en hen wordt gevraagd kritisch om te gaan met verzoeken om rechtshulp. Eventueel kan de verzekering worden opgezegd of de dekking worden aangepast, meldt Univé.

De man meldt in de twee jaar hierna doodleuk nog eens vijf zaken aan. Volgens Van Straaten gaat het om onder meer om burenoverlast, om de woningbouwvereniging, een medische fout en schade door een verkeersongeval. Hij heeft het onder meer aan de stok met zijn zorgverzekeraar.

Hij krijgt nogmaals een waarschuwingsbrief. Als de man daarna wederom bij Univé verzoekt om rechtshulp, is de verzekeraar er klaar mee en zegt de verzekering op. De man gaat daar niet mee akkoord en stapt uiteindelijk naar het Kifid.

De man wordt namelijk geweigerd bij andere rechtsbijstandsverzekeraars, omdat die kunnen zien dat zijn vorige polis door de verzekeraar is opgezegd. Vervelend, vindt hij, omdat er nog diverse zaken op de rol staan die gerelateerd zijn aan zijn eerdere meldingen. Een nieuwe verzekeraar dekt ook geen hulp bij lopende conflicten. De man heeft er dus veel last van dat hij zijn verzekering kwijt is.

Het Kifid bestudeert de voorwaarden en de correspondentie tussen Univé en de man. De conclusie is dat hij niet goed genoeg is gewaarschuwd dat zijn verzekering zou worden opgezegd als hij bovengemiddeld veel zou blijven claimen. Het klachteninstituut draait de opzegging dus terug. Ook heeft de klant recht op een vergoeding van €400 voor proceskosten.


*Kifid expert van LawNed


door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken