Wordt u in een waarschuwingsregister opgenomen?

duda-wsm • 22 december 2023

Samenvatting uit Kifid "Help, de bank of verzekeraar neemt mij op in een waarschuwingsregister"

Wanneer u door een bank of verzekeraar van fraude wordt beschuldigd, kunnen zij uw persoonsgegevens registreren in interne en/of externe waarschuwingssystemen.

Registratie in het externe systeem, zoals het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister (EVR), vereist een zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld. In het interne systeem, de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister (IVR), volstaat een gebeurtenis die aandacht behoeft of een risico vormt.

Interne registraties zijn zichtbaar binnen de financiële instelling en haar groep, terwijl externe registraties voor andere financiële instellingen toegankelijk zijn gedurende maximaal acht jaar!


Gevolgen van externe registraties kunnen aanzienlijk zijn, zoals beperkingen bij het afsluiten van verzekeringen, het verkrijgen van een hypotheek of het openen van een bankrekening. De registratie moet voldoen aan het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Het recht op herbeoordeling en informatie over de registratie wordt benadrukt.


De opname van persoonsgegevens in financiële waarschuwingsregisters, zoals het Incidentenregister en Extern Verwijzingsregister, is een ernstige maatregel en mag alleen plaatsvinden bij bewezen fraude.

Voor interne registers gelden minder strenge normen, bijvoorbeeld bij vermoedens van fraude of agressief gedrag. Opname in externe registers vereist 'meer dan een redelijk vermoeden van schuld' en moet een bedreiging vormen voor de belangen van de financiële instelling. Bij deze maatregel moet de instelling een belangenafweging maken, rekening houdend met de persoonlijke situatie en de proportionaliteit.

Registratieperiodes moeten worden gemotiveerd en mogen niet langer zijn dan strikt noodzakelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Individuen hebben recht op informatie en kunnen bezwaar maken tegen de registratie, met mogelijkheid tot herbeoordeling bij veranderde omstandigheden.



door duda-wsm 3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.
28 juli 2025
Feedback uit een jaar KiFiD-uitspraken