Zonnepanelen zwaar belast

6 mei 2024

Bezitters van zonnepanelen uiten hun frustratie nu energiebedrijven steeds vaker een 'terugleververgoeding' eisen, wat resulteert in extra kosten en een langere terugverdientijd voor de aanschaf van de panelen. Marco Berkheij, een elektrotechnisch ingenieur uit Breskens, voelt zich bedrogen en benadrukt zijn intentie om bij te dragen aan duurzaamheid. Echter, de onverwachte kosten van teruglevering hebben zijn investering minder aantrekkelijk gemaakt. De overheid wordt bekritiseerd vanwege het toestaan van deze praktijken.


Het kennisknooppunt Milieu Centraal erkent de verwarring en onvrede onder consumenten als gevolg van de recente veranderingen in de salderingsregeling. Energieleveranciers zijn genoodzaakt om teruglever-kosten in rekening te brengen, wat leidt tot een extra maandelijkse last voor bezitters van zonnepanelen. Leveranciers zoals Vandebron en Eneco hebben deze kosten al ingevoerd, terwijl anderen, zoals Essent en Vattenfall, waarschijnlijk zullen volgen.


Deskundigen voorspellen dat tegen het einde van het jaar alle energiebedrijven teruglever-kosten zullen invoeren, waardoor de terugverdientijd voor zonnepanelen verder wordt verlengd. Dit heeft al geleid tot frustratie en teleurstelling bij panelenbezitters zoals Berkheij, die zich gestraft voelen voor hun inspanningen om duurzaam te zijn.

Naast de financiële impact, wijzen panelenbezitters op de onzekerheid en het gebrek aan betrouwbaarheid van de overheid en energiebedrijven. Sommigen overwegen zelfs om hun panelen uit te schakelen of te laten verwijderen als de kosten blijven stijgen, wat een tegenslag zou zijn voor de duurzaamheidsinspanningen.


Het groeiende aantal zonnepanelen in Nederland, met een stijging van 30% afgelopen jaar, wordt echter benadrukt als een positief punt. Deskundigen benadrukken dat zelfs met teruglever-kosten zonnepanelen op de lange termijn nog steeds voordelig zijn en bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot.

Om de frustratie van bezitters te verminderen, is meer duidelijkheid en transparantie nodig van zowel de overheid als de energiebedrijven. Hoewel de teruglever-kosten een obstakel vormen, wordt het belang van zonnepanelen voor zowel de portemonnee als het milieu benadrukt.


LawNed overweegt een actie te beginnen voor de belangen van paneeleigenaren en onderzoekt momenteel de belangstelling.


U kunt zich gratis aanmelden om op de hoogte te worden gehouden via het contactformulier op de website van LawNed.


Zelf beleggen is steeds minder ingewikkeld
28 november 2025
Zelf Beleggen is niet meer ingewikkeld. Tools zijn volwassen en het aantal financiële producten is nog nooit zo groot geweest. Maar wanneer je eenmaal ingestapt bent is het zaak om je emoties zo veel als mogelijk uit te schakelen. En dat is moeilijk! Hier wat ondersteuning.
3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.