Terugvordering UWV onterecht

duda-wsm • 1 mei 2024

1 mei 2024 - Ommezwaai in rechten van UWV

Het UWV herziet 'enkele honderden' uitkeringszaken vanwege mogelijke onterechte terugvorderingen van duizenden euro's. Een rechter oordeelde dat het UWV fouten maakte in de zaak van de 28-jarige Wajonger Pascal.

Dit kan grote gevolgen hebben. Miscommunicatie tussen UWV-afdelingen resulteerde in onbedoeld te veel ontvangen geld voor Pascal, wat leidde tot een terugvordering van bijna 15.000 euro. Na een rechtszaak zette de Centrale Raad van Beroep een voorlopige streep door de terugvordering en oordeelde dat het UWV te rigoureus te werk ging.


Het UWV heeft nu zes weken om nieuwe besluiten te nemen en overweegt vergelijkbare zaken opnieuw te bekijken. Deze uitspraak kan breder van invloed zijn op alle uitkeringen waarbij terugvordering speelt. Er is behoefte aan meer maatwerk en coulance bij uitkeringsinstanties, waar voorheen weinig flexibiliteit was. Het UWV laat weten afgehandelde zaken opnieuw te bekijken indien nodig, met aandacht voor individuele omstandigheden.


LawNed adviseert iedereen in een vergelijkbare positie (uitkering - gedeeltelijk - terugbetalen) om zich te laten adviseren & eventueel vertegenwoordigen; dat kan gratis via het UWV-Advies-formulier.

Zelf beleggen is steeds minder ingewikkeld
28 november 2025
Zelf Beleggen is niet meer ingewikkeld. Tools zijn volwassen en het aantal financiële producten is nog nooit zo groot geweest. Maar wanneer je eenmaal ingestapt bent is het zaak om je emoties zo veel als mogelijk uit te schakelen. En dat is moeilijk! Hier wat ondersteuning.
3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.