Autoverzekeraars in de aanval!

22 maart 2024

Opzeggingen uit het 'niets'...

Deze week bereikten ons twee opvallende kwesties die vast het begin van een trend zijn. Erg verontrustend is het overigens ook; vooral de tweede kwestie die in de USA afspeelt.


Kwestie 1

Stel u rijdt al jaren schadevrij, maar wordt toch uit de verzekering gezet door uw verzekeraar.  Een nieuwe verzekering kunt u onmogelijk tegen een aardige premie afsluiten, omdat bij de aanvraag automatisch de vraag verschijnt: bent u al eens geweigerd of heeft een verzekeraar de verzekering opgezegd? Als u daar niet de waarheid vermeldt dan belandt u op termijn voor 100% zekerheid in een extern bestand dat maakt dat u zich gedurende vele jaren niet kunt verzekeren.


Wat is er gebeurt?

Begin februari krijgt een autobezitter (in NL) een brief van zijn verzekeraar dat zij over twee maanden de verzekering gaan beëindigen. De eigenaar rijdt al 8 jaar schadevrij en kan derhalve de opzegging niet plaatsen.

Het blijkt dat de auto van de verzekerde vier keer het doelwit is geweest van dieven (onderdelen uit de auto ontvreemd) en vandalisme. Bij navraag blijkt het om een BMW X5 45e te gaan waaruit de onderdelen klaarblijkelijk erg gewild zijn (illegale handel naar Rusland sluiten wij niet uit).

Voor de eigenaar is het hard gelag daar hij nu verzekerd is bij de Vereende. En omdat het onduidelijk is wanneer hij weer een verzekering kan afsluiten bij een reguliere verzekeraar kan de schade oplopen tot ruim boven de € 35.000 aan verzekeringspremies!

Wij zijn van mening dat BMW hier kan bijspringen, niet in de laatste plaats om haar merk te beschermen tegen een kopersstaking die zou kunnen ontstaan als dit soort opzeggingen toenemen.


Wie een BMW of MINI least komt veelal ook in aanraking met Allianz verzekeringen vanwege de nauwe banden (overeenkomst) met BMW en dat maakt dat hier ook de oplossing ligt. BMW zou eigenaren van dit soort auto's moeten steunen met een verzekering via Allianz.


Kwestie 2

In de Podcast van de BNRPetrolheads (verschijnt wekelijks op woensdag 16:00) kwam woensdag 20 maart een kwestie aan de orde waarbij de verzekeraar nog een stapje verder gaat.

In Florida werd de eigenaar van een Cadillac geconfronteerd met de verdubbeling van zijn auto-verzekeringspremie. Cadillac had de data die zijn auto vergaart niet alleen zelf gebruikt maar ook verstrekt aan zijn verzekeraar. Uit deze data stond informatie over zijn snelheid, remgedrag en versnelling en dat was voor de verzekeraar reden om de premie te verdubbelen!

De eigenaar heeft General Motors en LexisNexis gedaagd voor het verkopen van zijn 'Cadillac data'.


Zelf beleggen is steeds minder ingewikkeld
28 november 2025
Zelf Beleggen is niet meer ingewikkeld. Tools zijn volwassen en het aantal financiële producten is nog nooit zo groot geweest. Maar wanneer je eenmaal ingestapt bent is het zaak om je emoties zo veel als mogelijk uit te schakelen. En dat is moeilijk! Hier wat ondersteuning.
3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.