Deze week bereikten ons twee opvallende kwesties die vast het begin van een trend zijn. Erg verontrustend is het overigens ook; vooral de tweede kwestie die in de USA afspeelt.
Kwestie 1
Stel u rijdt al jaren schadevrij, maar wordt toch uit de verzekering gezet door uw verzekeraar. Een nieuwe verzekering kunt u onmogelijk tegen een aardige premie afsluiten, omdat bij de aanvraag automatisch de vraag verschijnt: bent u al eens geweigerd of heeft een verzekeraar de verzekering opgezegd? Als u daar niet de waarheid vermeldt dan belandt u op termijn voor 100% zekerheid in een extern bestand dat maakt dat u zich gedurende vele jaren niet kunt verzekeren.
Wat is er gebeurt?
Begin februari krijgt een autobezitter (in NL) een brief van zijn verzekeraar dat zij over twee maanden de verzekering gaan beëindigen. De eigenaar rijdt al 8 jaar schadevrij en kan derhalve de opzegging niet plaatsen.
Het blijkt dat de auto van de verzekerde vier keer het doelwit is geweest van dieven (onderdelen uit de auto ontvreemd) en vandalisme. Bij navraag blijkt het om een BMW X5 45e te gaan waaruit de onderdelen klaarblijkelijk erg gewild zijn (illegale handel naar Rusland sluiten wij niet uit).
Voor de eigenaar is het hard gelag daar hij nu verzekerd is bij de Vereende. En omdat het onduidelijk is wanneer hij weer een verzekering kan afsluiten bij een reguliere verzekeraar kan de schade oplopen tot ruim boven de € 35.000 aan verzekeringspremies!
Wij zijn van mening dat BMW hier kan bijspringen, niet in de laatste plaats om haar merk te beschermen tegen een kopersstaking die zou kunnen ontstaan als dit soort opzeggingen toenemen.
Wie een BMW of MINI least komt veelal ook in aanraking met Allianz verzekeringen vanwege de nauwe banden (overeenkomst) met BMW en dat maakt dat hier ook de oplossing ligt. BMW zou eigenaren van dit soort auto's moeten steunen met een verzekering via Allianz.
Kwestie 2
In de Podcast van de BNRPetrolheads (verschijnt wekelijks op woensdag 16:00) kwam woensdag 20 maart een kwestie aan de orde waarbij de verzekeraar nog een stapje verder gaat.
In Florida werd de eigenaar van een Cadillac geconfronteerd met de verdubbeling van zijn auto-verzekeringspremie. Cadillac had de data die zijn auto vergaart niet alleen zelf gebruikt maar ook verstrekt aan zijn verzekeraar. Uit deze data stond informatie over zijn snelheid, remgedrag en versnelling en dat was voor de verzekeraar reden om de premie te verdubbelen!
De eigenaar heeft General Motors en LexisNexis gedaagd voor het verkopen van zijn 'Cadillac data'.