AFM waarschuwt voor hogere premies voor trouwe verzekerden

8 april 2025

AFM waarschuwt voor hogere premies voor trouwe verzekerden

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) trekt aan de bel over een praktijk die trouwe klanten van schadeverzekeraars duur kan komen te staan. Uit eigen onderzoek blijkt dat bijna de helft van de verzekeraars hogere premies rekent aan klanten die al jaren bij hen verzekerd zijn, terwijl nieuwe klanten voor precies dezelfde dekking vaak minder betalen.

Volgens de AFM is dit een zorgwekkende ontwikkeling. De toezichthouder vermoedt dat sommige consumenten mogelijk ongelijk of zelfs oneerlijk worden behandeld. Vooral kwetsbare groepen — die minder snel overstappen of zich niet bewust zijn van hun relatief hoge premie — lopen hierbij risico.

De AFM benadrukt dat er nog geen formele conclusies zijn getrokken over wetsovertredingen. Wel zijn er gesprekken gaande met verzekeraars die deze prijsverschillen moeten toelichten. Als blijkt dat er sprake is van misstanden, kan de AFM handhavend optreden, bijvoorbeeld door het opleggen van boetes.


Tot nu toe heeft de AFM alleen naar data gekeken. Hoeveel consumenten daadwerkelijk benadeeld worden, is nog niet duidelijk. Wel benadrukt de toezichthouder dat het publieke belang voorop moet staan: alle klanten, ook de trouwe, hebben recht op eerlijke en transparante premies.

Zelf beleggen is steeds minder ingewikkeld
28 november 2025
Zelf Beleggen is niet meer ingewikkeld. Tools zijn volwassen en het aantal financiële producten is nog nooit zo groot geweest. Maar wanneer je eenmaal ingestapt bent is het zaak om je emoties zo veel als mogelijk uit te schakelen. En dat is moeilijk! Hier wat ondersteuning.
3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.