Vermogensbeheerder gaat voorbij aan werkelijke doelstelling

22 januari 2024

Beleggingshorizon vlakbij?

Eerder behandelden we de case van een hoog bejaarde man waar de kinderen geen gehoor kregen bij de eigenwijze vermogensbeheerder om het risico stevig te verminderen. De kinderen zagen de noodzaak van de beleggingen niet meer, daar het pensioen afdoende was en adviseerden hun vader om het beheer op te zeggen. Niet in de laatste plaats omdat hun vader langzaam maar zeker niet meer zo betrokken was als voorheen. De weduwnaar communiceerde de zorgen van de kinderen naar de vermogensbeheerder en deze wist alle bezwaren te beantwoorden en adviseerde om de ingeslagen weg te vervolgen.
 
Nu bijna een jaar later is er nog niets veranderd, behalve dan dat de vermogensbeheerder z’n zaak heeft verkocht.
Waar de kinderen niet openlijk over spraken is dat zij hun erfdeel direct willen gebruiken zodra dit beschikbaar komt. Om hun hypotheek mee af te lossen bijvoorbeeld. Hun vader is daar niet meer mee bezig en vindt vooral de paaiende aandacht van de vermogensbeheerder fijn. Bij een huisbezoek liet de vermogensbeheerder zich lovend uit over het huis en alle prachtige antieke spullen van de hoog bejaarde vader. Zelfs de koffie was lekker.
De vermogensbeheerder ging volstrekt voorbij aan het actuele doel van het vermogensbeheer: een zo groot mogelijk kapitaal voor de beide kinderen nalaten. Dat stond ook niet op papier toen tien jaar geleden de doelstelling werd geformuleerd. Vader bedenkt dat niet. Die kijkt naar het rendement en laat zich telkens weer vertellen dat rendement en risico hand-in-hand gaan. EN DAT IS ZO!
Als beurs een tijdje tegen zit en de erfenis komt dan beschikbaar, dan is de teleurstelling groot bij de erfgenamen. Sterker nog: hun financiële planning klopt dan niet meer.
 
Vanuit juridische perspectief staan de kinderen niet sterk naar de vermogensbeheerder, terwijl die niet in de beste belangen van de vader heeft gehandeld. De vader dacht er goed aan te doen om een hoog rendement na te streven en de vermogensbeheerder keek niet verder dan deze wens.  Maar in werkelijkheid kan NIET met een hoog risico belegd worden als de horizon niet tenminste op 10 jaar ligt. De vraag is natuurlijk waar de einddatum ligt bij een man van 91 jaar….

De oplossing moest hier van buiten komen; van een onafhankelijk derde met verstand van zaken. LawNed heeft hier geadviseerd en de vermogensbeheerder duidelijk gemaakt dat zij niet handelde in het belang van ‘de familie’. Formeel moest het-een-en-ander gewijzigd worden en werd de vermogensbeheerder NIET buiten spel gezet, terwijl deze feitelijk geen echte rol van betekenis meer heeft.
Voor de vader blijft de belangstelling van de beheerder en voor de kinderen is het risico uit de portefeuille aanzienlijk verminderd.

Zelf beleggen is steeds minder ingewikkeld
28 november 2025
Zelf Beleggen is niet meer ingewikkeld. Tools zijn volwassen en het aantal financiële producten is nog nooit zo groot geweest. Maar wanneer je eenmaal ingestapt bent is het zaak om je emoties zo veel als mogelijk uit te schakelen. En dat is moeilijk! Hier wat ondersteuning.
3 november 2025
Wanneer u geen professionele start maakt in uw klaagschrift dan is het vervolg meestal teleurstellend. Dit is absoluut het geval bij klachtprocessen die voor het Kifid worden gevoerd. Wat is namelijk het geval? Het Kifid behandelt alleen geschillen die eerst (periode van 12 maanden daarvoor) als klacht zijn behandeld door de beklaagde instelling. Wanneer de eiser de zaak bij het Kifid indient dan wordt gevraagd om de oorspronkelijk klacht (met eis; " Wat wilt u precies?") inclusief reactie van de beklaagde (verzekeraar/bank etc.). Het Kifid behandelt alleen de klacht die eerder zijn behandeld en geformuleerd. Een selcht geformuleerde klacht zonder redelijke onderbouwing wordt dus ook door het Kifid gezien en getoetst. Er is geen mogelijkheid om de klacht te wijzigen. Dat geldt ook voor de daadwerkelijk eis. Vooral als deze is uitgedrukt in een compensatie in Euro's. De eis mag worden verlaagd, maar verhogen is doorgaans, niet mogelijk. Dus een slecht geformuleerde klacht met een te laag eis leidt ongetwijfeld tot een teleurstellende conclusie van het Kifid. DUS: Een Kifid-procedure begint niet bij het Kifid zelf — maar bij uw eerste klacht aan de bank, verzekeraar etc. Wat u daar schrijft, bepaalt in belangrijke mate hoe het Kifid uw zaak later beoordeelt! Daarom is een professionele start cruciaal.