Als een te hoge hypotheeklening is geadviseerd en dit tot financiële problemen heeft geleid, kunnen verschillende verwijten aan de hypotheekadviseur worden gemaakt, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van de zaak:
Als een consument van mening is dat de kosten van het hypotheekadvies te hoog zijn en hierover een klacht wil indienen, kan de consument de volgende stappen overwegen:
Als een consument van mening is dat ten onrechte kosten in rekening worden gebracht door een hypotheekadviseur, kan de consument de volgende stappen overwegen:
Het is belangrijk om alle communicatie met de adviseur en documentatie met betrekking tot de kosten goed te bewaren. Een juridisch adviseur kan de consument helpen beoordelen of de kosten terecht zijn en welke stappen kunnen worden ondernomen om het geschil op te lossen. Het kan ook afhangen van de specifieke omstandigheden van het geval en wat er in het contract of de overeenkomst staat met betrekking tot de kosten.
ls een consument van mening dat vertraging veroorzaakt door de hypotheekadviseur heeft geleid tot hogere rentekosten of annulering van de omzetting van de hypotheek, dan kan de consument verschillende claims of klachten overwegen, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van de zaak:
Het is belangrijk om alle communicatie en documentatie met betrekking tot de omzetting en de vertraging goed te bewaren. Het kan nuttig zijn om juridisch advies in te winnen bij een advocaat of juridisch adviseur om te beoordelen welke claims en stappen het meest geschikt zijn voor de specifieke situatie.
Als een klant van mening is dat zij onjuist advies heeft gekregen of verkeerd is voorgelicht door een hypotheekadviseur, kunnen verschillende juridische verwijten worden gemaakt, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van de zaak. Hier zijn enkele mogelijke juridische verwijten:
Het is belangrijk om alle communicatie en documentatie met betrekking tot het hypotheekadvies en de verstrekte informatie goed te bewaren. Juridisch advies kan nuttig zijn om te beoordelen welke juridische verwijten het meest geschikt zijn voor de specifieke situatie en welke stappen moeten worden ondernomen om het geschil op te lossen.
Heb je zelf ook een klacht mbt een hypotheek advies?
Je kan dan zelf een klacht opstellen of uitbesteden.
Lees anders eerst de gratis informatie over klagen.
De introductie daarover staat op een speciale pagina.
In 2023 heeft de Geschillencommissie van het Kifid zich al tientallen keren uitgelaten over een hypotheek advies.
Zorgplicht.
De consumenten hebben zich op 19 oktober 2022 tot de adviseur gewend voor advies over de financieringsmogelijkheden voor de aankoop van een kavel en de bouw van een woning daarop. De adviseur heeft diezelfde dag een advies uitgebracht en een financieringsopzet opgemaakt. Volgens de adviseur paste de bouw/-inrichting van de woning binnen het budget van de consumenten. Achteraf bleek dit niet zo te zijn. De commissie oordeelt dat de adviseur tekort is geschoten in zijn zorgplicht omdat hij onvoldoende invulling heeft gegeven aan zijn verplichting om alle kosten/uitgaven voor het bouwproject te inventariseren.
Uitspraak
De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor het omzetten van de variabele rente op haar hypothecaire geldlening naar een vaste rente. De adviseur heeft echter nagelaten de benodigde formulieren tijdig bij de kredietverstrekker aan te leveren, waardoor de omzetting niet heeft plaatsgevonden. De commissie oordeelt dat de adviseur onzorgvuldig heeft gehandeld en gehouden is de schade die hierdoor is ontstaan te vergoeden.
Hypotheekadvies. Financiële afwikkeling van een door de consumenten ontbonden overeenkomst van opdracht. Kwaliteit van de geleverde dienstverlening. De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van € 300.000,-. Daarna hebben de consumenten met de adviseur tegen betaling van een vooraf afgesproken tarief een overeenkomst van opdracht gesloten. Nadien bleek dat de consumenten een financiering met een maximale hoofdsom van € 150.000,- konden verkrijgen. Doordat de adviseur de gewekte verwachting niet heeft waargemaakt, heeft zij de aan haar verleende opdracht niet naar behoren uitgevoerd. De consumenten hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat zij de opdracht niet hadden verleend aan de adviseur indien hij een financiering met een maximale hoofdsom van € 150.000,- had voorgespiegeld. De vordering van de consumenten wordt toegewezen. Uitspraak
De consument heeft over de dienstverlening van de adviseur geklaagd, zowel over diens aankoopbegeleiding als over zijn hypotheekadvies en bemiddeling. De klacht over de aankoopbegeleiding is niet behandelbaar. De klacht over de zorgplichtschending van de adviseur acht de commissie gegrond.
Zorgplicht adviseur. Hypotheekadvies. Causaal verband. Eigen schuld. Omvang schade. In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen van hun hypothecaire geldlening. In dat verband heeft de bank de consumenten een renteaanbod verstrekt. De bank heeft de aanvraag afgewezen omdat de bank de juiste documenten niet op tijd heeft ontvangen. Daarna heeft de bank de consumenten een nieuw renteaanbod verstrekt. Intussen is echter de hypotheekrente gestegen. De consumenten aanvaarden dit renteaanbod met de hogere hypotheekrente en de bank verstrekt hun een hypotheekofferte met een hogere rente, die de consumenten accepteren. De consumenten zijn van mening dat Hypotheek House haar zorgplicht heeft geschonden door hen onvoldoende te wijzen op het verstrijken van de geldigheidsduur van het eerste renteaanbod. De commissie is van oordeel dat Hypotheek House haar zorgplicht heeft geschonden, maar dat de schade wegens ‘eigen schuld’ van de consumenten voor één derde moet worden toegerekend aan de consumenten.
Hypotheekadvies. De consumenten hebben, met advies en bemiddeling van de adviseur, een hypothecaire geldlening afgesloten. De hypothecaire geldlening bestaat uit verschillende leningdelen, met rentevaste periodes van 10 en 20 jaar. De consumenten wilden eigenlijk langere rentevaste periodes, van 30 jaar. De adviseur had gezegd dat de rentevaste periode na het passeren van de hypotheek aangepast kon worden. Toen de consumenten hem vroegen dit te doen, ondernam de adviseur echter onvoldoende actie en vervolgens steeg de rente, zodat het te duur was om de rente nog te verlengen. De consumenten schatten hun schade op € 100.000,-. De adviseur heeft erkend dat hij anders had moeten handelen, maar betwist de hoogte van de schade van de consumenten. De commissie heeft de partijen in de gelegenheid gesteld om tot een oplossing te komen, maar daarin zijn zij niet geslaagd. De commissie is van oordeel dat de vordering van de consumenten moet worden toegewezen, alleen de wettelijke rente wordt anders berekend.
(door LawNed gevoerd) Hypotheekadvies. De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden bij geldverstrekkers en dat er een kans was dat de hypotheekaanvraag om die reden zou worden afgewezen. De adviseur heeft de consument hiervoor niet gewaarschuwd en daarmee is hij tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Dit betekent dat hij aansprakelijk is voor de schade als gevolg van deze zorgplichtschending.
Heb je zelf ook een klacht mbt een hypotheek advies?
Je kan dan zelf een klacht opstellen of uitbesteden.
Lees anders eerst de gratis informatie over klagen.
De introductie daarover staat op een speciale pagina.
(Paul van Straaten)